Er is geen verschil, alleen voor het zwaardere werk neem je een boorhamerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel degelijk verschil....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen.
Klopboormachine kan je gebruiken voor stenen, muren, hout, kunstof maar geen beton.

Een boorhamer zou dus wel geschikt moeten zijn voor beton. Maar misschien heb je wat aan de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boorhamer is een zwaardere machine dan een klopboormachine. Je kunt er zwaardere klussen mee uitvoeren zoals boren door stenen muren, beton etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een klopboor wordt tegen de achterkant van de boor geklopt om het boren kracht bij te zetten. In een boorhamer beweegt de boor en slaat eigenlijk het gat. Je moet nooit op een boorhamer drukken, maar het hameren zijn werk laten doen. Daarnaast zitten in boorhamers meestal zogenoemde sds boren, die hebben een speciaal aansluiting waarme ze in de boormachine passen.

Ik heb beide soorten machinen, maar gebruik voor alles de boorhamer. Vooral boren in beton is een genot t.o.v. een klopboor. Ze zijn meestal wel wat zwaarder, dus niet geschikt voor precisiewerk in hout.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je helemaal goed.+1
Het wezenlijke verschil tussen de twee machines zit 'm in de manier waarop de kracht van de 'hamer' wordt overgebracht op de boor/of beitel. Bij een klopboormachine gebeurt dit mechanish. Een exentriek door de electromotor aangedreven 'slaat' tegen de hamer die op z'n beurt weer tegen de boor slaat.

Bij een boorhamer wordt de slagkracht meestal veroorzaakt door gecomprimeerde lucht. D.m.v. een door de electromotor aangedreven krukasje perst een daaraan verbonden zuigertje, razendsnel lucht in een cilinder waarin aan de boorkant een hamer is geplaatst. De gecomprimeerde lucht zorgt in dit geval voor het hamereffect op de boor/of beitel.
(vooraf wel eerst even de buren waarschuwen s.v.p.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een klopboormachine klopt op basis van tandwielen. Hoe harder u drukt hoe harder hij klopt.

Een boorhamer werkt volgens een ander principe. Eenvoudig gezegt: twee tegen over elkaar liggende zuigers. Hier moet u juist de machine het werk laten doen. Dus niet te hard aandrukken.